۰

​۰۹۳۷۱۰۹۳۶۱۴ - ۰۲۱۸۸۶۱۰۲۲۱

فهرست

چگونه کاشی بخریم؟

چگونه کاشی بخریم؟

 

برای خریدن كاشی های سرامیكی علاوه‌ بر طرح و رنگ باید به چیزهای دیگری نیز توجه كرد. هر كاشی كه تولید و فروخته می شود یك كاركرد مشخص دارد و این كاركرد مشخص به طور واضح و روشن روی برچسبی بر روی جعبه آن نوشته شده است. با این حال، این نوشته‌ها معمولا به صورت كد هستند. فهمیدن این كدها به شما كمك می كند تا كاشی سرامیكی را خریداری كنید كه مناسب پروژه‌ شماست و حتی باعث ذخیره‌شدن پول شما می شود.

طبقه‌بندی.چهار یا پنج نوع طبقه‌بندی وجود دارد كه بر روی همه جعبه‌های كاشی های سرامیكی درج می شود. اگر براق باشد (دارای یك لایه براق) پنج نوع و اگر براق نباشد چهار نوع طبقه‌بندی وجود دارد. وقتی می خواهید كاشی بخرید این برچسب ها را به‌‌دقت بخوانید. به‌دنبال طبقه‌بندی كاشی مورد نظر باشید:درجه، PEI، جذب آب، ضریب اصطكاك، مقاومت در برابر یخ‌زدن، و چندرنگی. در این مطلب به هر كدام از این انواع می پردازیم و به شما می گوییم كه چرا آن‌ها مهم هستند.

درجه
اولین مورد درجه كاشی است. درجه یك بهترین كیفیت است، درجه دو شبیه درجه یك است اما قیمت آن كمی كم‌تر است. درجه یك و درجه دو مناسب كف هستند. كاشی درجه سه استحكام كافی برای این‌كه روی آن راه برویم را ندارد و بیش‌تر در دیوار استفاده می شود. از كاشی كف میتوان در دیوار استفاده كرد اما كاشی های دیوار را نمی توان در كف به كار برد. حتما توجه داشته باشید كه كاشی كه در كف استفاده می كنید حداقل درجه دو باشد.

درجه سائیدگی
طبقه‌بندی دوم چیزی است كه به آن درجه‌بندی PEI می گویند. PEI مخفف كلمه درجه‌بندی سائیدگی Porcelain and Enamel Institute است. PEI قابلیت یك كاشی براق را در برابر سائیدگی و دوام آن به‌عنوان یك كاشی كف را درجه‌بندی می كند. فقط كاشی های براق دارای درجه aa هستند، و اگر می خواهید كاشی غیربراق بخرید چنین درجه‌بندی را بر روی برچسب آن پیدا نخواهید كرد.

كاشی های سرامیكی كه دارای درجه I و II هستند را فقط می توان در دیوارها استفاده كرد. این كاشی ها بیش‌تر تزئینی هستند و مقاومت چندانی ندارند. كاشی هایی كه در دسته III قرار می گیرند مقاومت متوسطی در برابر سائیدگی دارند و بیش‌تر مناسب استفاده در فضاهای مسكونی اند. كاشی هایی كه PEI آن‌ها IV است مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و از آن‌ها می توان در همه فضاهای مسكونی و تعدادی از فضاهای تجاری استفاده كرد. كاشی هایی كه PEI آن‌ها V است بیش‌ترین مقاومت را داشته و برای استفاده در تمامی فضاهای تجاری مناسب هستند. اگر مشغول انتخاب كاشی برای فضای مسكونی هستند كاشی هایی كه PEI آن‌ها III و IV است برای كار شما مناسب هستند و كاشی های با PEI بیش‌تر هزینه اضافی در مصارف مسكونی برای شما به بار می آورند.

درجه جذب آب
طبقه‌بندی مهم دیگر كه هنگام خریدن كاشی باید به آن توجه كنید میزان جذب آب یا W.A. (water absorption) كاشی هاست. درجه‌بندی W.A. یك كاشی به شما می گوید كه آیا كاشی مورد نظر مناسب استفاده در مناطق مرطوب یا فضاهای بیرونی است یا خیر؟

چهار دسته‌بندی در درجه‌بندیW.A. وجود دارد كه در آن‌ها نام و درصد جذب آب یك كاشی بیان می شود.

كاشی غیرشیشه‌ای بیش از 7 درصد وزن خود آب جذب می كند و مناسب استفاده در فضاهای بیرونی یا مرطوب مانند حمام یا اسپا نیست. كاشی نیمه‌شیشه‌ای بین 3 تا 7 درصد وزن خود آب جذب می كند و فقط مناسب استفاده در فضاهای خشك و داخلی خانه است. كاشی شیشه‌ای فقط 0.5 درصد تا 3 درصد وزن خود آب جذب می كند. و آخرین دسته كاشی های غیرقابل‌نفوذ هستند كه كم‌تر از 0.5 درصد وزن خود آب جذب می كنند.

چیزی كه ما به آن كاشی چینی می گوییم واقعا از چینی ساخته نشده است اما جز دسته‌بندی غیرقابل‌نفوذ قرار می گیرد. این نوع كاشیها كم‌تر از 0.5 درصد وزن خود آب جذب می كنند و معمولا قیمت آن‌ها نسبت به دیگر كاشیها كمی بیش‌تر است. با خرید كاشی های شیشه‌ای (بین 0.5 تا 3 درصد جذب آب) پول خود را ذخیره می كنید و در این صورت مصرف‌كننده هوشیاری هستید. كاشی هایی كه در دسته‌بندی شیشه‌ای قرار می گیرند سرامیك نام دارند. از سرامیك‌ها در كف نیز استفاده می شود و نیاز شما را در هر خانه‌ای كه هستید برطرف می كند.

میزان لیزی
درجه‌بندی مهم دیگر ضریب اصطكاك و مخفف آن C.O.F (coefficient of friction) است. COF به مقاومت طبیعی كاشی در برابر لیزخوردن اشاره دارد. هرچه میزان آن بیش‌تر باشد كفی كه با این كاشی فرش شده است اصطكاك كم‌تری با پای افراد برقرار می كند و اگر میزان آن كم باشد یعنی كف لیز است.

COF بیش‌تر از 50. برای مصارف مسكونی و COF بیش‌تر از 60. برای مصارف تجاری مناسب هستند. اگر برای حمام خانه خود مشغول خرید كاشی هستید حتما به درجه COF آن دقت كنید. هر چه عدد آن بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام كم‌تر احتمال سرخوردن وجود دارد.

دو طبقه‌بندی نهایی مقاومت در برابر سرما و چندرنگی هستند
مقاومت در برابر سرما به شما می گوید كه آیا كاشی مورد نظر توانایی مقاومت در برابر سرمای بیرون را دارد یا خیر. اگر از كاشی مورد نظر در فضاهای داخلی می خواهید استفاده كنید این درجه‌بندی خیلی اهمیتی ندارد.

و در نهایت، طبقه‌بندی آخر چندرنگی است. از كاشی های چند رنگ فقط زمانی استفاده می شود كه بخواهیم كاشی های كنار هم چیده شده دارای تنوع رنگ باشند و شبیه سنگ طبیعی شوند. اگربه دنبال كاشی هایی با رنگ‌های غلیظ و پایدار هستید این نوع كاشی مناسب كار شما نخواهد بود. این طبقه‌بندی مناسب كسانی است كه دوست دارند هر كدام از كاشی ها یك رنگ منحصر به خود داشته باشند. 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید