۰

​۰۹۳۷۱۰۹۳۶۱۴ - ۰۲۱۸۸۶۱۰۲۲۱

تامین و تربیت نیروی انسانی برای آینده صنعت کاشی

تامین و تربیت نیروی انسانی برای آینده صنعت کاشی

 نوشته مهندس حسین کلباسی، مدیر و صاحب کارخانه کاشی مرجان

در بین منابعی که برای تولید هر محصولی از جمله کاشی وجود دارد مهمترین منبع بدون هیچگونه شکی منبع انسانی می باشد . در اینجا قصد دارم تصویری از آنچه برای این منبع در آینده صنعت کاشی کشور می بینم را با دیگر بزرگواران به اشتراک بگذارم . ممکن است بعضی از کارشناسان روی بعضی فرضیات من صحه نگذارند . هیچ اشکالی ندارد . خوشحال خواهم شد که آنها روی اعداد و ارقام ذکر شده در این گزارش اگر نقدی دارند ابراز کنند و من در نسخه های بعدی گزارش آنرا اصلاح خواهم کرد . اما بعید می دانم در اصل قضیه که در پایان گزارش به عنوان نتیجه گیری مطرح خواهد شد تغییر زیادی ایجاد شود .

در حال حاضر میزان تولید سالیانه کاشی در کشور در حدود 500 ملیون متر مربع است . گفته می شود ظرفیت تولید ماشین آلاتی که تاکنون نصب شده است حدود 700 ملیون متر مربع است . می توان فرض کرد که برای هر یک ملیون متر مربع تولید ، تعداد کارکنان مورد نیاز حدود 100 نفر باشد . پس در حال حاضر حداقل حدود 50000 نفر در این صنعت مستقیما مشغول به کار هستند .

اگر فرض کنیم هر نفر 30 سال کار می کند و سپس باز نشسته می شود ، پس هر سال حدود 1700 نفر بازنشسته می شوند . البته می دانم که بعضی کارخانه ها 30 سال سابقه کار ندارند و تعداد بازنشسته های آنها ممکن است کمتر باشد .

اگر به لیست مشاغل کارخانجات کاشی و تعداد شاغل در هر شغل نگاهی بیندازیم می بینیم که بین نصف تا یک سوم آنها در رده اپراتوری تولید هستد . پس هر ساله ما حدودا بین 600 تا 850 نفر شاغل جدید برای شغل های اپراتوری در این صنعت نیاز داریم .

با توجه به تجارب اینجانب فکر می کنم بهتر است این افراد از قبل در هنرستان های فنی در رشته سرامیک درس خوانده باشند تا وقتی وارد کار می شوند با خیلی از مسائل آشنا باشند و مجبور نباشیم یک کارگر ساده بدون اطلاعات در زمینه سرامیک را بکار بگیریم .

حسین کلباسی

کاشی مرجان

بهمن 1402

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید