۰

​۰۹۳۷۱۰۹۳۶۱۴ - ۰۲۱۸۸۶۱۰۲۲۱

تامین و تربیت منابع انسانی مورد نیاز صنعت کاشی

تامین و تربیت منابع انسانی مورد نیاز صنعت کاشی 

  

با توجه به مطالب قبل ،  لازم است ما در کشور به تعداد کافی هنرستان سرامیک داشته باشیم که این تعداد را برای صنعت کاشی تربیت کند . از نظر من  وظیفه  آموزش و پرورش  و دانشگاه ها  در هر کشوری تربیت انسانهائی متناسب  با نیاز های  صنعت و  اقتصاد مملکت است . آموزش بدون هدف  و بدون برنامه ،  نتیجه ای جز آنچه فعلا  می بینیم در بر نخواهد داشت . این نوشته تمرکزش بیشتر روی هنرستان های  صنعتی  رشته سرامیک است . امید دارم   بتوانم  با نقد هائی که  در این مورد  دریافت می کنم  در آینده  تحقیق مشابهی روی  نیاز های دانشگاهی که می تواند درخدمت صنعت سرامیک باشد  انجام دهم و پیشنهادات خود را ارائه نمایم .

اگر در  هر  هنرستان که  رشته سرامیک داشته باشد  سه کلاس اول  و دوم  و سوم  وجود داشته باشد این هنرستان می تواند در سال حدود  30 نفر  فارغ التحصیل داشته باشد . با این ظرفیت ما  به  20  تا 30  هنرستان رشته سرامیک نیاز خواهیم داشت . 

 در شرکت کاشی مرجان  مدتی است  به دنبال تحقیق  راجع به هنرستان های سرامیک موجود  در کشور هستیم . در شهر ما  تنها یک هنرستان سرامیک وجود دارد که  از نظر کیفیت کار ،  بسیار ضعیف است  و مدتی است  به دنبال تقویت آن هستیم .  اما نکته جالب اینکه  برای دسترسی به اطلاعات موثق راجع  به  هنرستان های سرامیک کشور ، وقت زیادی  مجبور شدیم صرف  کنیم و با کمال تعجب متوجه شدیم که تعداد هنرستان های سرامیک  کل کشور  تنها کمتر از ده واحد  می باشد . 

پس  اگر صنعت  کاشی  کشور  می خواهد برای تامین منابع انسانی آینده  خود از حالا فکر کند ما به 10 تا 20  هنرستان سرامیک  جدید نیاز داریم . طبق اطلاع ،   بعضی کارخانه های پیشرو در  استان یزد در این راه شروع  به حرکت کرده اند که به آنها تبریک می گویم . وزارت آموزش و پرورش  اجازه ایجاد  هنرستان های جوار صنعت را می دهد . این صنعت به اعتقاد من اینقدر قدرت دارد که ایجاد 20 هنرستان جدید سرامیک در کل کشور ر ا در برنامه های  استراتژیک خود قرار دهد . این صنعت  باید مطالب درسی این رشته را مطابق  نیاز های خود تدوین کند . بخشی از آموزش ها  در این هنرستان ها  می تواند توسط  مهندسین و کارکنان کارخانجات انجام شود . حتی بخش زیادی از آموزش ها می تواند در داخل  کارخانه ها  و پای خطوط تولید انجام شود . اگر  یک حرکت  و درخواست جمعی  در همه شهر ها  انجام شود فکر می کنم  وزارت آموزش و پرورش هم همراهی کند . اما حتی  اگر نکرد  هم ایرادی ندارد . صنعت کاشی  باید آنقدر قوی باشد و آنقدر اعتماد به نفس داشته باشد که خودش مطالب درسی را تنظیم کند ، خودش آموزش دهد ، و خودش مدرک هم بدهد . در ایتالیا  در شهر  فائنزا پر از هنرستان سرامیک است . مدارک  این هنرستان ها از معتبر ترین مدارک است گرچه ممکن است وزارت آموزش و پروش ایتالیا هم آنها را تایید نکرده باشد .  من چند سال قبل تماسی  با بعضی افراد  در این مورد برقرار کردم  ولی به تنهائی  موفق به ایجاد حرکتی نشدم . صنعت کاشی آنقدر قدرت دارد  که هنرستان های ایتالیا را  الگو  قرار دهد ، از اساتید آنها استفاده کند و حتی با کمک آنها  مدرسین و معلمان خوبی برای هنرستان های خود   تربیت نماید .

حسین کلباسی

کاشی مرجان 

بهمن 1402

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید